måndag 18 november 2013

Jag visste det! Jag visste det!

Är RunKeeper en man eller en kvinna? Hen heter ju RunKee-PER, men det är ju en kvinna som talar. Det kanske är RunKee-Pers sekreterare som pratar i högtalaren.

Igår den 17:e november sprang jag två kilometer. RunKee-Per och hans sekreterare tyckte det var pinsamt, så de publicerade en tid från 23:e oktober i stället, på Fejjan. Det resultatet var alltså från för 25 dagar sedan, dryga milen i 6,52 min/km (en bra hastighet om man har 12 kg övervikt). Sedan diskuterade de väl sinsemellan och kom fram till att de måste lägga upp gårdagens resultat också, även om det är pinsamt. Två km i 7,18 min/km.

Varför springer man först en mil och sedan, 25 dagar senare, bara två km i 7,18 min/km?

Hade den som springer en stor viktig deadline dag 24? Nej.

Var det en period av extra många aktiviteter med högre prioritet än löpning? Ja, men det är det alltid, och den som springer bryr sig inte alltid om prioritetsordning.

Nej, orsaken är en registrering på RunKeepers halvmaratonprogram, en träningsplan som ska fixa så man kan springa en halvmara om ett halvår. Jag visste, innan registreringen, att nånting skulle inträffa som skulle förhindra mig att fullfölja löparplanen. Nu när jag kommit igång så bra.

Just det faktum att det kommer bli något krångel, det är anledningen till att jag inte anmält mig till något löparprogram tidigare, för jag bara VEEET att det kommer bli pannkaka av alltihop.

Första rundan med programmet fick jag ont i ryggen. Efter andra rundan, molande smärta från ryggen ner i vänster ben och fot. Ett gammalt diskbråck som återupplivats. Skit också, att jag aldrig lär mig lyssna på mitt sjätte sinne! Jag visste det!

Jag la ner löpningen helt några veckor. Det har varit svårt, men jag har faktiskt lyckats avstå. Igår var värken borta. Hurra! Nu ska jag ta det luuuugnt, inte springa för långt och för ofta. Det är lätt att man far iväg.

Jag börjar om med halvmaratonplanen och kör bara den nu, ska inte springa en mil extra de ”lediga” dagarna.

Loggade nyss in på RunKeeper och såg ett gäng besvikna röda gubbar i löparschemat. Det är RunKee-Pers små sura kusiner. Jag har faktiskt haft ont i ryggen!   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar