måndag 6 januari 2014

Skumma saker

händer i mitt liv.

För några dagar sedan var jag i en sportbutik. Det var inte ens av en slump, jag skulle köpa två presentkort. Inte till mig dock. Benen frikopplade sig från hjärnan igen och gick till avdelningen med löpkläder och prylar. Hjärnan kopplades på i samma ögonblick som benen stannade framför en foam roller. En foam vadå? Skulle jag ha sagt för bara några månader sedan. Men nu råkade jag veta, främst av min naprapat men även av min syster som är hemskt påläst vad det gäller träningsprylar när hon är inne i en träningsperiod, att en foam roller är bra att ha för att stretcha och bearbeta alla möjliga muskler. Till exempel i benet. För att förebygga löparknä och för att massera vaderna. Det låter ju ganska logiskt. Hur kunde jag leva utan?

Jag klämde alltså en foam roller under armen. Hur får jag in denna stora sak i lägenheten utan att någon ser den? Barnen kommer att vilja leka med den, maken kommer att håna mig för mina nya bedrifter. Får rullen plats under sängen där den kan ligga och skämmas lite?

Men det blev värre. På väg till kassan stannade benen framför annan träningsredskap. Vikter. Hjärnan börjar tjata igen. Om träningen för ryggen och bålen och den där övningen där det är bra att ha 1-kilos vikter.
Med en rulle under ena armen och vikter i andra handen gick jag äntligen till kassan. Inga fler saker, tack, förutom presentkorten.

Rullen står i hallen och vikterna ligger i en plastpåse bredvid. Både slumrar och tror kanske att de är en del av ett redan bortglömt nyårslöfte. Kan hända att jag också tror det.

Inatt kunde jag inte sova och började fundera över skumrullen och vikterna. Googlade fram några instruktionsvideos på paddan för att kolla hur jag egentligen ska använda rullen. Att ligga i sängen klockan tre på natten och se lätt överviktiga amerikanska män (eller var de biffiga? Tyckte att jag såg en magkula som inte liknade ett six-pack precis) eller smala tjejer att demonstrerar hur man rullar sina ben över en rulle är lite skumt. Till slut somnade jag och drömde om en halvmara där arrangörerna hade glömt den lilla detaljen med tidtagning. Jag var sur.

Efter denna icke så goda nattsömnen hoppade jag över löprundan imorse. Det är en dag imorgon också. Och ikväll kan det hända att jag provar skumrullen lite. Jag ska bara komma ihåg att ta med mig min yoga-matta som har stått i viloläge på kontoret i över ett år. Undrar om den får plats bredvid skumrullen under sängen? Måste köpa en sänglåda för alla träningsprylar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar