söndag 11 januari 2015

No, it's not a breeze

När jag fick en ny telefon laddade jag ner en ny app: Breeze. RunKeeper hade gjort reklam för den, det är en typ av stegräknare som håller koll på hur mycket man rör på sig och motiverar och peppar.

Varför inte.

Första veckan var det lätt att nå målet varje dag. Det blir en pokal, konfetti och när man klickar på knappen Awesome! blir den suddiga bakgrunden till en fin bild. Så bra jag är som rör på mig så mycket, tänkte jag, och fortsatte med appen.

Problemet började efter någon veckan eftersom appen justerar målet efter hur mycket man har rört sig veckan innan. Veckan efter många långpass är man alltså illa ute. Nu när jag tränar för en halvmara är jag ibland så illa ute att jag inte ens kommer i mål på en springdag. Och då känns det helt enkelt lite mindre bra och lite halvbittert när Breeze skickar små meddelanden av typen "You are halfway there, I know you can do it" och "Don't let yesterday influence today".

Igår sprang jag 13 km, det räckte inte, jag fick minsann gå 3000 steg till innan jag fick min belöningsbild.

Hunden ser ut som jag känner mig
efter 16 769 steg
Jag håller inte med, att göra Breeze nöjd är allt annat än ett breeze. Det är hårt arbete och det är orättvist. Det är fint med lite pepp och feedback men jag önskar att Breeze kunde vara lite smartare och veta vad det är för dag - springdag, kontorsdag, stanna kvar på soffan dag. Det måste väl finnas algoritmer för det?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar