onsdag 26 november 2014

Löpfri vecka?

Mina ben känns rätt normala igen. Det gör inte ont längre att gå i trappor, vilken underbar känsla. Nu kliar det och benen vill ut, ut, uuuut!

Problemet är att resten av kroppen är inte helt med på det. Efter lördagens äventyr är jag - inte helt oväntat - lite förkyld med ont i kroppen och huvudet. Det har inte heller blivit något tillfälle att springa eller ens ta en promenad, igår när det var fint väder för första gången den här månaden var jag hemma och vabbade. November. På fredag flyger jag mot sydligare bredgrader och det blir massor med skoj men ingen löpning.

Istället ägnar jag mig åt planering. För att springa handlar ju så mycket mer om att ta träningskläder på sig och sätta den ena foten framför den andra. Efter ett fint sista lopp för det här året är det dags att planera nästa. Jag har verkligen inte legat på latsidan vad det gäller anmälan till nya lopp, här är en lista över dem lopp jag är anmält till hittills:


  1. Berlin Halvmarathon - 29 mars 2015
  2. Women's Health Halfmarathon - 25 april 2015
  3. Midnattsloppet - 15 augusti 2015
  4. Sälen Fjällhalvmarathon - 29 augusti 2015
  5. Lidingöloppet 30km - 26 september 2015
Då saknas Tjejmilen och de lokala Uppsala-loppen. Tjejmilen är en vecka efter Fjällhalvmaran och kan bli en trevlig återhämtningsrunda och de lokala loppen tar jag när det närmar sig. Jag stödjer gärna lokala lopp. Tycker det är trevligt att jag kan svänga mig på cykeln, cykla dit en halvtimme innan start och cykla hem igen efteråt. Kung Björn är min absoluta favorit.

Den stora utmaningen blir Lidingö. Men det är långt bort och efter denna troligen löpfria vecka gäller det att börja träna inför halvmaran i Berlin. Jag ser fram emot långa pass i den krispiga vinterluften. Kanske i snön med mina icebugs? Som en snöleopard.

Nästa bit i planeringen är träningsprogrammet. Jag har kollat och läst och sprungit mentalt och valde till sist den enkla lösningen: ett program från RunKeeper. Klickcklickklick så var det klart och alla pass finns i telefonen.

Det finns bara ett problem: jag blev lite övermodigt och valde ett sub-2-timmars program. Förutom den vansinnige bedriften att jag tränar för att springa en halvmara under två timmar betyder det också fem löppass i veckan. Enligt RunKeeper. Det kommer aldrig att gå och det kommer att bli massor med sura gubbar i schemat. Men jag provar och om det inte funkar byter jag program. Så det blir nog bra.

Under löpfria veckan fortsätter jag att springa mentalt. Man kan bli trött av det också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar