torsdag 10 april 2014

Förkylningens fördelar

I söndags kväll började det klia i näsan och i hälsan. Måndag morgon var förkylningen ett faktum.

Det passar inte alls bra just den veckan där jag hade tänkt jobba undan en del saker för att faktiskt kunna vara ledig på påsklovet. På riktigt. Utan dåligt samvete i resväskan. Dessutom skulle jag trappa upp träningen en aning.

Men så blev det inte. Istället för att vara sur försöker jag hittar fördelar:

  1. Vädret har faktiskt varit hemskt. Igår snöade det små vassa isspikar och bra kläder hit och dit, det hade inte varit trevligt att springa då.
  2. Benhinnorna och knäna får en liten paus
  3. Jag tänkte skriva: det blir en massa tid över men först stannade jag i sängen en dag och sedan tog hand om snoriga barn. Det stämmer alltså inte. Inte alls faktiskt.
Där var det slut med fördelar, det blev bara två. Det kliar i benen och jag springer mentalt. Försöker lägga upp en strategi för halvmaran. Hur ska jag tänka, när ska ja dricka och ska jag äta något på vägen? Idag kom en massa info om loppet, det finns toaletter vid några vätskestationer. Då fick jag svar på frågan vad gör man om man blir kissnödig under loppet. Men om det är lång kö är det ju inte heller så bra.

Så ska det finnas farthållare också. Ska jag haka på en sådan och i så fall vilken? Lite dumt att gå ut för hårt i början men samtidigt vill jag inte hålla tillbaka för mycket heller. Det blir nog benen som bestämmer i början, efter halva loppet måste huvudet börja jobba.

Allt detta är mycket jobbigare än att springa på riktigt. På lördag hinner jag kanske med en liten runda innan det är dags att packa resväskan. Mina snabba skor ska med. Och en liten bit av det dåliga samvetet. Hoppas att vi kan ha en trevlig ledighet tillsammans.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar