tisdag 13 maj 2014

Muskelbakis

På tyska finns ett bra och roligt ord: Muskelkater.

Muskel betyder muskel, det är inte så svårt. Kater betyder egentligen han-katt men man kan också använda ordet för att uttrycka att man är bakis:

Ich habe einen Kater - Jag är bakis.

Vid en Muskelkater är musklarna bakis och det är ungefär precis så det känns efter en halvmara. Segt, trött och törstig. Katten kan spinna, fräsa eller klösa, min spann först lite behagligt och påminde mig om mina hjälteinsatser men när jag skulle gå nerför en backe började den fräsa. I tre dagar kändes benen som bly och första springpasset hela 10 (tio!) dagar efter halvmaran var så tungt att jag började undra hur jag någonsin kunde springa så långt.

Men nu är baksmällan glömt och "hur kunde jag, jag ska aldrig mera göra om detta" har bytts ut mot "när är nästa lopp". På måndag blir det Vårruset, 5km. Jag ser framemot medaljen. Och bananen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar