fredag 13 juni 2014

Blir astmatiker förkylda av träning?

Jag får nästan alltid ont i halsen dagarna efter jag tränat har jag börjat märka. Nu kanske jag är litet hypokondrisk men...

Jag har (behandlad, symtomfri) astma och lever med återkommande förkylningar. Om jag ska tro sajten Löparhälsa, ska jag helst undvika att träna tills förkylningen läkt ut

En bekant blev avrådd från löpträning av lungkliniken när hon gick på kortisontabletter mot astma och fick uppblossande infektion så fort hon tränade. Men så illa är det inte för mig.

Har nu i alla fall inte tid att vänta på obestämd tid på att bli helt frisk, för det finns liksom inte på kartan med astma, det får räcka med att jag är astmasymtomfri. Men har bestämt mig för att jag kanske ska vara mer tillfreds med att jag tränar två gånger i veckan, inte tre. Det tar nämligen några dagar innan förkylningskänslan lägger sig efter ett pass.

Astma betyder inte bara astma, det betyder förkylning när man joggar?






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar