söndag 2 mars 2014

En sådan där grupp

av galningar som har reflexvästar på sig och springer uppför en backe, joggar ner och springer upp igen. Jag har sett sådana. Galningar, tänkte jag.

I torsdags gick jag med i en sådan grupp. Jag vet inte vad som hände men helt plötsligt ringde jag upp en ledare för gruppen och frågade om det fortfarande fanns en ledig plats. Det gjorde det.

Förutom löpskoleövningar, som fick mig att inse att löpning är mycket mer komplicerad än att sätta den ena foten framför den andra, blev det just backintervaller. 20-30 st flåsande löpare i reflexväst som springer upp och ner, upp och ner. Någon sorts konstig ritual för att besvärja löparlycka i nästa lopp? Man undrar ju.

Men det kändes bra, förutom nästa dag kanske där vänster knä och lite olika benhinnor sa ifrån.

Dessutom blev jag förvirrad hur jag ska lägga upp träningen inför halvmaran nu. Torsdagspassarna i grupp är så kallade "kvalitetspass". Mitt halvmara-program innehåller tre pass per vecka, ett intervallpass, ett tempopass (eller är det ett tröskelpass?) och ett distanspass. Distansen måste vara med, det fattar jag, 21km springer jag inte på ren vilja. Men sen då? Vilket pass ersätts av kvalitetspasset? Jag tror att det blir intervallerna som ryker. Vissa träningar består av just intervaller.

Finns det okvalitets-pass också? Kassa pass? Jag tror att jag ska hitta på lite egna namn för att förvirra alla andra.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar